Miksi vuorovaikutus ja verkostoituminen ovat tekoälyä parempia myynnin edistäjiä?
Viime syksystä kirjoitin edellisessä kirjoituksessani ja edelleen nostan sieltä sekä aikaisemmista kokemuksistani esiin joitakin turhauttavia ja samalla opettavia asioita. Tervetuloa lukemaan sinäkin, joka et vielä tunne minua ja tapaani toimia. Tämä on blogi, jossa kerron yrittäjyydestä, palveluiden kehittämisestä, markkinoinnista ja myymisestä sekä sisäisestä kasvusta.
Kun viime vuonna aloitin yhden uuden asiakkaan kanssa, en olisi uskonut, että olen sen ansiosta nyt vihdoin tehnyt myös itse uudenlaisia tuotteita. Tästä yhteistyöstä nimittäin syntyivät “Lempeä avain sisäiseen voimaan – tulkintakortit”. Kortit, jotka olen luonut, auttavat hetkissä, joissa kaipaan tukea tunteiden, ajatusten tai ideoiden jäsentelyyn – olipa kyseessä yksinolo tai ryhmätilanne. Kolmekymmentä kuvakorttia, jotka eivät sisällä tekstiä, tarjoavat tilaa omille tulkinnoilleni ja auttavat löytämään syvälle piiloutuneita oivalluksia. Korttien taustalla on pitkä kokemus työelämän ja elämän tärkeissä käännekohdissa kulkemisesta. Yhteys itseen ja muihin syntyy usein silloin, kun voimme jakaa tarinoitamme ja tulla kuulluiksi. Kortit toimivat siis siltana, joka vie syvemmälle yhteyteen omiin tunteisiin ja ajatuksiin, mutta myös toisiin. Tänään viimeistelin myös korttien mukana tulevan “Inspiraatiota korttien käyttöön” -ohjeen.
Tähän liittyvä prosessi oli hauska ja opettavainen, ja se jatkuu vielä. Ensinnäkin kortit syntyivät asiakkaan tarpeeseen ja toisekseen niiden palvelumuotoilussa huomasin, että tarvitsen tueksi eri alojen ammattilaisia enemmän kuin olin ajatellutkaan. Korttien kuvat olen itse kuvannut, mutta kaikessa muussa käytin muiden ammattitaitoa. Otin yhteyttä Elisaan, joka vastaa printti- ja muotoilutoimisto Hartikka Oy:stä, pohtiessani kuinka asiakkaani säilyttäisivät korttejaan. Päädyimme yhteistyössä upeaan rasiaan, johon hän loi ilmeen materiaalieni pohjalta. Sen jälkeen mietimme korttien takakantaa, johon halusin Napolista löytämäni pienen keramiikkateoksen kuvan ja myös tätä muotoiltiin. Sitten kehittelin rasiaan tekstejä useampaan otteeseen ja kun teksti alkoi olla suurin piirtein kasassa, pyysin vielä Kaisaa muotoilemaan sen.
Kun kortit ja paketit niihin oli tilattu, olikin jo aika miettiä myyntiä ja markkinointia uudelleen. Tässä kohden tapasin vanhan ystävän ja kollegani Liisa Siitosen ja pyysin häneltä apua. Hänen avullaan sain asennettua prompterin kännykkääni ja kirjoitan nyt pientä videoesittelyä siitä, miten käytän korttejani eri tilanteissa. Esittelyn ollessa työn alla alkuperäinen asiakkaani oli jo kertonut verkostolleen näistä korteista ja sielläkin odotellaan jo.
Vuorovaikutus näiden upeiden ammattilaisten kanssa on auttanut minua tekemään tästä palvelusta varsin mutkattoman ja helpon. Täytyy myöntää, että käytän myös tekoälyä, mutta se yksin ei pystyisi millään näin monimutkaisen prosessin lävitse säilyttämään sitä iloa ja tunnetta, joka liittyy asiakkaiden auttamiseen näiden korttien avulla. Viime syksynä ja nyt myös alkuvuodesta eri verkostoitumistilaisuuksissa olen kuullut paljon algoritmeista ja tekoälystä, mutta en juurikaan siitä, kuinka tärkeää olisi hyödyntää omassa verkostossa olevia ammattilaisia. Yhdessä tekeminen hyödyttää laajemminkin, sillä esimerkiksi näissä korteissa kaikki on laadukkaampaa osaavien ammattilaisten vuoksi. Myös myyntiä ja markkinointia on mukavampi tehdä yhdessä. Tekoäly kyllä antaa minulle hyvät suuntaviivat, mutta se ei ole kanssani luomassa hyvää henkeä eikä iloitse jokaisesta pienestä parannuksesta prosessin aikana.
Myynti ja myynnin edistäminen ovat asiakkaan haasteiden ratkaisemista.
Viime aikoina olen taas oivaltanut että myynnin kehittämisen ei tarvitse olla mitenkään monimutkaista ja vaikeaa. Tärkeintä on pysyä lähellä asiakkaan maailmaa ja kun pohdin tätä mieleeni nousee korttien tekoprosessista nämä kysymykset; Millaisista kuvista asiakas hyötyy parhaiten? Miten hän käyttää niitä omien asiakkaidensa kanssa? Miten hän säilyttää niitä? Millaisen tekstin asiakas tarvitsee inspiroituakseen korteista yhä uudelleen?
Huomaat etten pohtinut hintaa ollenkaan, koska se nousee esiin vasta kun sisältö on kasassa. Palveluissa tärkeintä on aina asiakkaan kokemus, jonka ympärille tuote ja/ tai palvelu rakentuu. Myös myynnin edistämisen ja siihen liittyvien toimenpiteiden on oltava linjassa sen kanssa, mitä palvelu itsessään sisältää. Myynnissä on myös hyvä olla koko ajan tilaa vuorovaikutukselle asiakkaan kanssa. Tässä tapauksessa kävinkin vuoropuhelua monen eri toimijan ja asiakkaan kanssa, ja näistä kokemuksista otin oppia.
Kiinnostaako sinua nähdä myynnin edistämisvideoni? Laita viestiä niin jaan sen sinulle kun se valmistuu.