Aktiivinen myyntityö: 10 vinkkiä menestykseen

Aktiivinen myyntityö ei rajoitu pelkästään tuotteiden tai palveluiden myyntiin vaan sisältää myös asiakkaiden tarpeiden ymmärtämisen ja pitkäaikaisten suhteiden rakentamisen. Tässä blogiartikkelissa jaamme 10 vinkkiä, jotka auttavat sinua menestymään aktiivisessa myyntityössä.

Tätä artikkelia on valmisteltu mm kyselemällä toisilta yrittäjiltä näin; ”Missä sinä teet ostoksia, kun ostat henkilökohtaisia tai henkilöstön kohdistuvia palveluostoksia. Ostatko verkosta vai haluatko tavata, jutella. Kylmäsoitot?” Niistä sekä niihin liittyvistä ajatuksista lyhyt yhteenveto artikkelin lopuissa. Artikkelin valmistelua on tehty myös keskustelemalla tekoälyn kanssa, jotta tähän liittyviä ajatuksia saisi tarkennettua. Artikkeli sisältää sitaateissa poimintoja keinoälyn vastauksista.

  1. Tunne asiakkaasi. Keinoälyn sanoin tiivistettynä näin; ”Menestyksekäs myyntityö alkaa syvällisellä asiakkaan ymmärtämisellä. Luo asiakasprofiili, joka sisältää tietoa heidän demografiastaan, tarpeistaan ja ongelmistaan. Tämä auttaa kohdentamaan viestisi oikein ja tarjoamaan ratkaisuja, jotka ovat asiakkaalle merkityksellisiä.” Tätä ei voi korostaa liikaa pienyrittäjälle, joka myy omia palveluitaan.
  2. Rakenna luottamusta. ”Luottamus on myynnissä kullanarvoista. Ole rehellinen ja avoin asiakkaille. Kuuntele heidän tarpeitaan ja huolenaiheitaan ja tarjoa ratkaisuja, jotka vastaavat näihin tarpeisiin. Luottamuksen rakentaminen voi vaatia aikaa, mutta se luo perustan pitkäaikaisille asiakassuhteille.” Olemalla kaikissa suhteissasi avoimesti oma itsesi luot hyvän pohjan myyntikeskusteluille.
  3. Kehitä itsellesi myyntipuheita ”Harjoittele lyhyt ja ytimekäs myyntipuhe, joka kertoo selkeästi, mitä tarjoat ja miten se hyödyttää asiakasta. Varmista, että myyntipuheesi on räätälöity asiakkaan tarpeiden mukaan ja että se herättää kiinnostuksen.” Muistatko kuulleesi hissipuheesta? Muista, että koskaan et voi tarkalleen tietää mikä herätti lopulta asiakkaan ostohalut. Valmistaudu siis esittelemään palveluitasi eri tilanteissa lyhyesti ja houkuttelevasti. Otsikko monikossa, sillä monella on erilaisia palveluita ja kohtaamisia. Asiakkaasi ei halua olla vain myyntityön kohde, vaan kuulla juuri hänelle sopivasta palvelusta, joka voi olla esim. verkkokurssi, verkosta tilattava kirjanen tai palvelu.
  4. Ole aktiivinen verkostoitumisessa. ”Osallistu alan tapahtumiin, seminaareihin ja verkostotilaisuuksiin. Rakenna kontakteja muiden alan ammattilaisten kanssa ja jaa kokemuksia. Verkostoituminen voi avata uusia myyntimahdollisuuksia ja antaa mahdollisuuden oppia uutta.” Tässä vastauksessa keinoäly on selvästi meitä ihmisiä vielä rajoittuneempi. Verkostoitua kannattaa kaikkien niiden kanssa, jotka kokee itselleen ja palveluilleen hyödyllisiksi tahoiksi, ei vain oman alan ihmisten.
  5. Hyödynnä sosiaalista mediaa. ”Ole aktiivinen sosiaalisessa mediassa ja jaa arvokasta sisältöä, joka kiinnostaa kohdeyleisöäsi. Sosiaalinen media tarjoaa mahdollisuuden vuorovaikutukseen asiakkaiden kanssa ja antaa heille tilaisuuden tutustua sinuun ja yritykseesi ennen varsinaista myyntikontaktia.” Joskus tuntuu että juuri tätä yleisluontoista vinkkiä käytetään liikaakin. Tähän vinkkiin lisäisin aina aktiivisen vuorovaikutuksen tavoittelun. Miten saat aikaan enemmän kuin tuhat tykkäystä ja sata jakoa nolla myynnillä? Myyntityössä sillä pienyrittäjän on oltava samaan aikaan kaukaa viisas ja tässä hetkessä työtä säästävä. Karl-Johan Spiik, johtajuushakkeri jota haastattelin keväällä osaa tämän. Nyt hänellä on myös tarjolla kahden tunnin työpaja .
  6. Kylmäsoitot ja sähköpostit. ”Kylmäsoitot ja sähköpostit voivat olla tehokkaita tapoja tavoittaa uusia asiakkaita. Tee taustatyötä ennen soittoa tai viestiä, jotta voit personoida viestisi asiakkaan tarpeiden perusteella. Ole kohtelias ja kuuntelevainen.” Kylmäsoitot on asia joka herättää monenlaisia mielipiteitä, mutta huomaathan että tässä yhteydessä ne on mainittu taustatyön kanssa. Sinä tiedät kenelle soita ja miksi, vastaaja ei.
  7. Tarjoa ratkaisuja, älä pelkkiä tuotteita. ”Keskity myynnissä tarjoamaan ratkaisuja asiakkaiden ongelmiin. Osoita, miten tuotteesi tai palvelusi voi helpottaa heidän elämäänsä tai liiketoimintaansa. Asiakkaat ostavat usein ratkaisun, ei pelkästään tuotetta.” Ostan aina kun saan sellaisen kokemuksen, että minun ongelmani on ratkaistu, samoin näyttävät asiakkaani tekevän. Saatan ostaa enemmänkin kuin olin ajatellut ja uskon että tässä en ole yksin. Tästä tulee mieleen kuinka Maritta Moisio oivalsi,että Exel verkkokurssit myyvät verkkokursseina
  8. Kehitä ja kouluta itseäsi aktiivisesti myynnin tekijäksi. ”Pysy ajan tasalla myyntitaitojen suhteen. Osallistu myyntikoulutuksiin ja lue alan kirjallisuutta. Myyntitaitoja voi aina parantaa, ja jatkuva oppiminen auttaa sinua pysymään kilpailukykyisenä.” Kehittyä ja kouluttautua voi monin tavoin. Liity myyntiä käsitteleviin myyntiryhmiin sosiaalisessa mediassa, osallistu webinaareihin ja luentoihin. Tutki omaa tapaasi myydä ja olla vuorovaikutuksessa, sekä kysy itseltäsi; Mitä haluan seuraavaksi kehittää? Vain sinä itse voit päättää miten ja missä järjestyksessä kehität ja koulutat itseäsi.
  9. Seuraa mitä kilpailijasi tekevät ”Pysy ajan tasalla kilpailijoidesi tarjonnasta ja niiden vahvuuksista ja heikkouksista. Ymmärtämällä kilpailutilannetta voit muokata omaa myyntistrategiaasi kilpailuetujen luomiseksi.” Moni sanoo, ettei hänen palvelulleen ole markkinoilla vastaavaa ja se voi olla totta. Paraskaan palvelu ei kuitenkaan myy itseään ja voi olla, että sen heikennetty versio myy kuin häkä. Mistä tämä johtuu? Myynnin haasteena ei ole aina hinta, sen sijan toisen palvelun etuna voi olla moni muu asia. Näistä kilpailueduista voit oppia lisää seuraamalla markkinoita aktiivisesti.
  10. Älä pelkää epäonnistua. ”Myyntityössä kohtaat väistämättä epäonnistumisia. Älä kuitenkaan anna periksi. Epäonnistumiset ovat oppimismahdollisuuksia, jotka voivat auttaa sinua kehittymään myyjänä. Aktiivinen myyntityö vaatii päättäväisyyttä, itsevarmuutta ja sitoutumista. Ole valmis kohtaamaan haasteet, ja pidä mielessä, että jokainen myyntikokemus vie sinua lähemmäksi menestystä. Tärkeintä on pysyä motivoituneena ja jatkuvasti parantaa myyntitaitojasi.” Nostan blogissa esiin omia epäonnistumisiani mm. näin; On turvallista olla kesken, kaikkea ei voi kukaan osata.

Mitä muut yrittäjät kertovat aktiivisesta myyntityöstä?

Kun keskustelin yrittäjien kanssa sain myös heidän näkemyksiään siitä millainen on hyvä myyjä ja millaista on onnistunut myyntityö. ”Hyvä myyjä ratkaisee ongelmia. ” Tästä olen samaa mieltä. ”Hyvä myyjä on hyvä kuuntelija ja ymmärtää asiakkaan tarpeen. Hän on sellainen rehellinen ja luova. ” Tässä vastauksessa näkyy jo myyntityön aktiivinen kokemus, vai mitä? Artikkelin alussa oleviin kysymyksiini vastattiin myös ettei ole olemassa yhtä ainoaa oikeaa myyntitapaa, sekä puhuttiin monikanavaisesta myynnistä. Joku kertoi kokemuksistaan, toinen avasi myyntiprosessiaan B to B myynnistä. Osa myös kertoi, kuinka he haluavat tavata myyjän, sitä enemmän mitä kalliimmasta ostoksesta oli kysymys. Tämä on inhimillistä ja itsekin toimin sekä verkossa että kasvotusten myyjänä ja ostajana.

Yhteenvetona voisin tästä aktiivisesta myyntityöstä tähän loppuun vielä korostaa, että myyntityö on taito jossa voi kehittyä eteenpäin omalla alallaan ja tavallaan. Toivon että näistä vinkeistä oli iloa, apua ja inspiraatiota sinulle. Älä pelkää vinkata tästä artikkelista myös kaverille, jos siltä tuntuu. Hyviä myyntityön hetkiä meille kaikille!

Samankaltaiset artikkelit

Vastaa