Työn hallinta digiympäristössä
Tässä artikkelissa keskityn siihen, kuinka digi- ja erityisesti someympäristöissä on aikasyöppöjä ja olettamuksia, jotka ohjaavat yrittäjän helposti sivupoluille. Yrittäjän tärkein tavoite on somessa saavuttaa paras ajankäytöllinen hyötysuhde.
Digiympäristö on laaja käsite, josta some edustaa vain pientä osaa. Kokemus oman työn hallinnasta syntyy usein lopputuotteiden, siis myydyn palvelun myötä. Digiympäristöissä tätä edeltävät monenlaiset erikokoiset ja eri alustoilla tehtävät työn vaiheet. Yksinyrittäjä tekee paljon näkymätöntä työtä ja moni uupuu jo ennen kuin tuote on saatu edes markkinoille. Tähän me havahduimme Markon kanssa ja perustimme Kurssiverkon sinun eduksesi. Esimerkiksi some-kampanjaa varten tarvitset hyvät ja ytimekkäät tekstit, toimivat kuvat, hyvän yleisön postauksille tai maksettua mainontaa sekä tämän jälkeen vielä tulosten mittauksen ja analysoinnin sekä korjaukset. Näkymätöntä työtä digiympäristössä on sekä vaikea havaita että hallita.
Haluamme auttaa blogillamme juuri sinua yksinyrittäjä tai pienyrittäjä, joka teet digitaalisessa ympäristössä luovaa palvelutyötä. Työsi sisältää usein paljon erillisiä pieniä projekteja ja/tai paljon pieniä asiakkaita. Nämä vaikuttavat työssä siten, että ei ole mahdollista ostaa tai soveltaa yhtä ainoaa toiminnanohjausjärjestelmää, vaan joudut kehittämään omat tapasi hallita kaikkia työn alla olevia asioita. Meillä on tästä kokemusta. Juuri kun opit jonkin uuden systeemin on aika ottaa työn alle uusi.
Ei ole aina niin yksinkertaista löytää sopivaa aikaa jonkin uuden ohjelmiston käyttöönotolle, vaikka uusia työkaluja tuntuu tulevan jatkuvasti tai vanhat uudistuvat. Tämä on yksi niistä olettamuksista, joihin viittasin jo artikkelin alussa, itseltään saattaa odottaa liikaa. Viime syksynä itse otin käyttöön useita laajoja ja isoja ohjelmia, joiden kanssa osittain harjoittelen edelleen luontevaa käyttötapaa. Aikaa on löydettävä jostain niiden harjoitteluun ja se löytyy vain töitä priorisoimalla. Ensimmäinen ja tärkein priorisoinnin työkalu itselläni on sähköposti ja toinen toimivat TODO-listat. Muuten näännyn kaiken puurtamisen kanssa.
Yritysvalmentajana kuulen myös asiakkailtani että TODO-listoista saattaa tulla sirpaleinen kasa eri ohjelmilla tehtyjä asioita, joista väsyneenä vielä koetaan syyllisyyttä. Me olemme täällä auttaaksemme sinua saamaan asioita haltuun yksi kerrallaan.
Parempi työn hallinta digiympäristössä on mahdollista startata vaikkapa tilaamalla Markon TODO-listat haltuun ilmainen sähköpostikurssi. Tällä kurssilla opit perusteita ja kullanarvoisia vinkkejä työlistojesi parempaan hallintaan – niin että todo-listat eivät hallitse ja vangitse sinua. Tämä sähköpostikurssi on helppo ja hyödyllinen sinulle, joka haluat kirkastaa itsellesi omat parhaat tapasi hallita työtäsi.
Artikkelin kirjoittaja Heidi Härkönen luotsaa upeita yrittäjiä ja valmentaa asiantuntijoita ja työryhmiä työkseen.