Hyvä asiakaskokemus syntyy kuin juureen leivottu leipä

Kuulin markkinointiin perehtyneeltä asiantuntijalta, että ihmisillä on nykyään vähemmän kykyä keskittyä mihinkään verkossa ja  somessa  kuin kultakalalla. Kultakalan muisti on kuitenkin väärin ymmärretty asia ja selkeä myytti. Tämän asian voit halutessasi tarkistaa täältä. 

Miksi  siitä sitten yhä puhutaan? Verkkokurssien ja digiyrittäjien yhteisenä tavoitteena on saada asiakas pysähtymään juuri sen  oman  kurssin ja tuotteen äärelle. Jotta se onnistuisi, täytyy hetken tutkia verkkoalustoja ja digiympäristöä jossa ollaan. Kurssiverkossa me tutkimme asiakaskokemuksia yhteistyön ja yhdessätekemisen kautta. Välillä houkuttaisi pysähtyä yksinkertaistamaan omaa tekemistään jotta saisi näkyviä tuloksia aikaan nopeammin.

Kaipaamme tehokkuutta, koska uskomme sen tuovan meille selkeyttä. Tätä meille tarjoavat erilaiset  täsmäverkkokurssit ja -koulutukset. Mitä napakammin ne on osattu paketoida ja kuvata sen helpommin ne myyvät.”  

Tätä taitoa tavoittelee tällä hetkellä todella moni pienyrittäjä. Sen takia moni tekee myös liikaa töitä, uskoen että seuraava kurssi ja askel tuo toivottua vapautta arkeen. “Verkkoarki” täyttyy huomaamatta yhä useammista alustoista ja viesteistä, sähköposti piippaa ja puhelin vilkuttaa uutta viestiä koko ajan.   Usko horjuu vasta turhautumisen ja uupumuksen myötä.  Vasta silloin pysähdytään pohtimaan, miten saisi tehokkuuden sijaan syviä, hyviä asiakaskokemuksia.

Asiakaskokemuksia työstetään verkostomaisesti kurssiverkossa   

Hyvä asiakaskokemus on kuin ystävän kohtaaminen kaiken sen kiireen ja hälyn keskellä. Se ei kuitenkaan tapahdu sattumalta, vaan erinäisten pienten ja vähän isompien valmistelujen seurauksena, joista jatkossa  kirjoitamme lisää  kurssiverkon blogissa.

Me tapasimme Atadonen Markon kanssa Upeiden Yrittäjien kehityksen tiimoilta ja huomasimme voivamme auttaa toinen toisiamme yrittäjinä. Olemme taustaltamme ja osaamisiltamme varsin erilaisia, mutta samanhenkisiä.  Artikkelin kirjoittaja Heidi Härkönen on johdon työnohjaaja, kouluttaja ja terapeutti sekä Upeat yrittäjät-konseptin luoja. Marko Myllymäki on pitkän uran nettisivujen ja -sovellusten parissa tehnyt web-asiantuntija ja yrittäjä. Meitä yhdistävät nyt  digiyrittäjäksi kasvun ja verkkokurssialustojen sekä asiakaskokemuksien näkökulmien palvelullistaminen.  Huh, mitä sanoja ja niiden taustalla olevia ajatuksia.

Yhteistyömme ja yhdessäkehittäminen ovat vielä alussa  ja meitä yhdistää myös ”oppii tehdessään” asenne. Kurssiverkko on syntynyt aidon yhteistyön keskelle, kokeilun ja kehittämisen myötä.

Vahvuuksien avulla asiakaskokemuksien syventämiseen

Hyvän asiakaskokemuksen tuottaminen perustuu vahvuuksiimme, joista ensimmäisenä nostamme esiin aidon kohtaamisen. Aito kohtaaminen on läsnäoloa, jossa asiakkaalla on tunne siitä, että mitä tahansa voi kysyä ja mitä tahansa hyvää voi tapahtua.  Asiakkaan tarpeiden ymmärtäminen ja niiden palvelullistaminen valmennuksen ja web asiantuntemuksen avulla on toinen vahvuuksistamme.   

Digiyrittäjän haasteena on ns.  toksinen digi- ja somemaailma, jossa helposti korostuu itsensä vertailu yhä koukuttavampien sisällön tuottajien ja sisältöjen kanssa. Oman osaamisen mitätöityminen tapahtuu huomaamatta tässä vertailussa. Olen itsekin kysynyt monta kertaa itseltäni onko minusta digiyrittäjäksi?  Selkeästi parempi  kysymys on tämä;  Alanko minä tuottamaan huonoja asiakaskokemuksia, jos en pysähdy nyt sen äärelle, mitä todella haluan sanoa ja kenelle, sekä miten  sen sanon verkossa? Se miten saa sen oman turhautumisensa käännettyä kohti tekemistä vaatii usein toisen yrittäjän apua. Sitä me tarjoamme.

Aito vuorovaikutus on saavutettavissa myös digitaalisesti, mutta sen eteen on tehtävä erilailla töitä kuin kasvokkain tavatessa. Tämä verkossa tapahtuva yhteistyö on kolmas vahvuutemme, emme ole koskaan vielä tavanneet livenä vaikka  tunnemme toinen toistemme ajatukset jo aika hyvin yhteistyömme myötä.  

Millaisia vahvuuksia sinulla on verkkokohtaamisissasi?

Kurssiverkko kehittyy kanssasi

Haluamme auttaa  juuri sinua digiyrittäjäksi kehittyvä yrittäjä.  Tavoitteenamme on kehittää kurssiverkosta erikokoisia kursseja tarjoava konsepti, jossa on koko ajan tarjolla myös ihmiskeskeistä tukea omien kurssien kehittämiseen. Tässä pilottivaiheessa haluaisimme sinutkin mukaan. Miltä kuulostaisi vaikkapa kurssiverkon webinaari? Kertoisimme sinulle mitä olemme tekemässä ja saisit kysyä meiltä ja kertoa mitä juuri sinä tarvitset, jotta saat omia asiakkaita autettua? Millaisia mikro-, mini- ja makrokursseja olet haaveillut tekeväsi? Millaisia haasteita sinä olet kohdannut kasvumatkallasi digiyrittäjäksi? Mihin haaveilet pääseväsi?

Seuraavat artikkeli  käsittelee  digiyrittäjän kasvun haasteita verkkokoulutus alustoja ja työnhallintaa tutkien  ja tarjoaa myös selkeitä ratkaisuja ensimmäistä verkkokurssiaan suunnittelevalle. Se julkaistaan heinäkuun alussa. 

Artikkelin kirjoittaja Heidi Härkönen opiskelee innovaattoriksi ja valmentaa asiantuntijoita sekä työryhmiä työkseen.

Samankaltaiset artikkelit

Vastaa