Onnistunut kartoitus antoi eväitä eteenpäin

Tämä blogiartikkeli on vieraskynäkirjoitus. Kirjoittaja on Inna Thil:

Heidin Härkösen ja Marko Myllymäen digiyrittäjän kartoitus tuli juuri oikealla hetkellä. Edellisenä päivänä oli päättynyt markkinointikampanja, johon olin käyttänyt paljon aikaa ja energiaa, ja josta ei tullut yhtään asiakasta.

Vaikka olen oppinut kohtaamaan tällaiset haasteet itsemyötätunnon avulla niin, että en lannistu enkä panikoi, mieli oli silti valtavassa myllerryksessä, että mitä nyt, miten vien yritystäni eteenpäin.

Mielessäni pyöri valtava määrä ideoita ja mahdollisuuksia, mitä voi tehdä ja kokeilla seuraavaksi. Jos olisin jäänyt ajatusprosessieni kanssa yksin, olisin todennäköisesti lähtenyt ihan eri suuntaan, kuin minkä kartoituksessa tajusin järkevimmäksi. Olen pyörittänyt digibisnestä sen verran kauan, että tiedostan vallan hyvin, että digiyrittäjän on mahdollista käyttää kaikki aikansa asioihin, jotka eivät vie bisnestä yhtään eteenpäin, eivätkä tuo asiakkaita.

Kartoitus auttoi oivaltamaan omia vahvuuksia

Kartoituksessa tajusin Heidin ja Markon erinomaisten ja oivalluttavien kysymysten avulla, että minun kannattaa tehdä lisää sitä mikä toimii. Olen totta kai kuullut tämän neuvon aikaisemmin, mutta en olisi osannut tarttua siihen lukuisten ideoiden pyöriessä mielessäni.

Se mikä minulla tällä hetkellä toimii, on podcast. Ensimmäinen podcast-jakso, jonka julkaisin kolme kuukautta sitten, tuo minulle jatkuvasti uusia asiakkaita.

En ole osannut hyödyntää tätä asiakasvirtaa, jota sitä vielä sellaiseksi voi sanoa, kahdesta syystä. Olen ajatellut, että siitä saamani tulot ovat niin pienet, että minun pitäisi panostaa arvokkaamman palvelun myyntiin.

Myyn tässä ekassa podcast-jaksossa Uupumus ja masennus ovat kutsu elämään, jossa sinä olet riittävä ja tärkeä, Kohtaa haasteesi itsemyötätunnolla -äänitettä, hyvin edullisesti 4,50 eurolla. Äänitteen normaalihinta on 29 e.

Toinen syy, miksi en ollut panostanut näihin uusiin asiakkaisiin, joita tuli ja tulee ihanan helposti, oli se, että ajattelin, että en saa liittää heitä sähköpostilistalleni, jos he eivät itse liity.

Marko kuitenkin kertoi minulle, että asiakkaille saa lähettää sähköpostia. Heiltä ei tarvitse pyytää suostumusta markkinointiviestien lähettämiseen.

Tässä kohtaa tuntui hyvin selvältä, että tähän kannattaa panostaa enemmän. Edellisen kampanjan aiheuttaman ajatusmyllerryksen tilalle alkoi tulla iloa ja innostusta. Jokin bisneksessäni toimii, jee!!

Havahduttava oli myös Heidin kysymys, miten valitsen strategiani.

Ensimmäinen ajatukseni oli, että tähän pitäisi varmaan olla joku fiksu ja rationaalinen vastaus.

Todellinen vastaukseni oli: ”Ööö… en mä tiedä. Podcastiin strategia syntyi kai turhautumisesta, kun olin saanut paljon liidejä ilmaisilla liidimagneeteilla, mutta harva liidimagneettien tilaajista päätyi kuitenkaan asiakkaaksi.”

Tekemisen polku kirkastui

Olin käynyt saman läpi jo niin monen liidimagneetin kanssa, joten en kai enää uskonut, että se strategia toimii minulla. Siksi päätin kokeilla podcastin kanssa jotain uutta, eli todella edullista tuotetta. Tulokset yllättivät minut heti alkuun. Silloin en vielä osannut hyödyntää tätä onnistumista, mutta kartoitus auttoi minua tarttumaan tähän ja miettimään askeleita, miten alan hyödyntää podcastia, tai erityisesti tuota ensimmäistä podcast-jaksoa.

Seuraaviksi askeleikseni hahmottui:

1) Selvittää, mikä saa asiakkaani ostamaan kyseisen äänitteen.

2) Sain neuvon kysyä muutamilta ystäviltäni, jotka ovat tilanneet äänitteen, palautetta äänitteestä, että voin käyttää heidän kokemuksiaan referensseinä ja jakaa niitä somessa.

3) Miettiä, miten markkinoin podcastia jatkossa. Jatkan totta kai sitä markkinointia, jota nyt teen, eli maksullista Facebook-mainontaa ja jaan podcastia somessa. Näillä en kuitenkaan saa podcastille riittävästi liikennettä tällä hetkellä, eli yksi seuraavista askeleista on miettiä, millä muilla tavoilla markkinoin podcastia.

Tämän suunnan ja näiden konkreettisten askeleiden hahmottaminen oli kartoituksen toinen tärkein hyöty.

Toinen suuri hyöty oli miettiä taas kerran hyvin tarkkaan, mihin haluan sitoa aikani ja energiani. Yksi ideoista, joita pyörittelin päässäni kampanjan jälkeisissä fiiliksissä oli jo olemassa olevan Facebook-ryhmän aktivointia viikottaisilla liveillä.

Vaikka livelähetysten pitäminen tuntuu houkuttelevalta, ja haluan tehdä sen tyyppistä markkinointia lisää, Heidin hyvät kysymykset ja näkökulmat saivat minut muistamaan, että aina pitää olla joku hyvä syy tehdä asioita.

Vaikka monet muut pitävät Facebook-ryhmissään livelähetyksiä, ja minusta olisi kiva pitää niitä, se ei vielä välttämättä riitä. Minulla pitäisi olla vähintäänkin ymmärrys, mitä haluan niillä saavuttaa. Havahduttava oli myös Heidin kysymys: Millaista yhteisö kohderyhmäsi haluaa?

En ollut osannut ajatella asiaa aikaisemmin tästä näkökulmasta. Vaikka olen pyrkinyt asiakaslähtöisyyteen, minulla on se asiantuntijalle tyypillinen haaste, että en vain aina muista ajatella asioita asiakkaan näkökulmasta. Tämä kysymys oli hyvä palautus asian ytimeen.

Jos haluan saada Facebook-ryhmän kautta asiakkaita, varmasti minun kannattaa miettiä, mitä potentiaaliset asiakkaat hakevat ryhmältä, mitä he haluavat ja voivat saada siitä, mikä voisi livelähetyksissä inspiroida heitä asiakkaiksi.

Kartoitus selkeytti minulle, että en ainakaan tällä hetkellä halua oikeasti sitoutua ryhmän ylläpitämiseen. Ehkä joskus myöhemmin, mutta juuri nyt haluan keskittyä siihen, mikä tuo jo asiakkaita eli podcastiin.

Tästäkin oivalluksesta olen todella kiitollinen! Kartoituksen ansiosta en sido itseäni johonkin, joka ei välttämättä edistä bisnestäni.

Marko ja Heidi puhuivat kartoituksessa myös siitä, että ihmiset ovat nykyään ehkä entistä enemmän sirpaloituneet pieniin ryhmiin, ja että massaviestien sijasta kannatta kohdistaa sähköpostit listalaisille mahdollisimman tarkkaan. Esimerkiksi nyt kun alan kerätä asiakaslistaa podcastin kautta tulevista asiakkaista, on hyvä lähettää heille heidän ostamaansa äänitteeseen liittyvää postia.

Tämäkin tuntuu hyvältä, ja olen miettinyt sitä ennenkin, ja kokeillutkin. Silloin minulla ei kuitenkaan ollut aikaa ja energiaa lähettää eri viestejä eri ihmisille. Tällä hetkellä tilanne on toinen, ja paljon voi myös automatisoida.

Yksi selkeä hyöty kartoituksesta oli myös omien ajatteluprosessieni selkeämpi tiedostaminen. Koska olen tehnyt työtäni paljon yksin, minulle on välillä käynyt niin, että omien ajatteluprosessien takia olen päätynyt tekemään markkinoinnissa ihan eri asioita kuin haluan ja olen suunnitellut. Vuosi sitten esimerkiksi tiedostin, että haluan tarjota ihmisille henkilökohtaista valmennusta. Päädyin kuitenkin jatkuvasti markkinoimaan ryhmävalmennusta henkilökohtaisen valmennuksen sijaan.

Epäilen, että jos en olisi saanut kartoitusta juuri nyt, ajatusprosessini eivät olisi johtaneet minua keskittymään siihen, mikä toimii, vaan yrittämään taas kerran jotain, joka saattaa toimia.

Siispä olen todella kiitollinen kartoituksesta ja uskon, että siitä tulee olemaan paljon apua myös muille digiyrittäjille.

Inna Thil
Henkisen hyvinvoinnin ja itsensä rakastamisen valmentaja

Linkki podcastiin: https://rakasitsellesi.fi/blogi/positiivinen-minakuva/uupumus-ja-masennus-ovat-kutsu-elamaan-jossa-sina-olet-riittava-ja-tarkea/

Samankaltaiset artikkelit

Vastaa