Hakukoneista Google on eniten käytetty, some haastaa sen toisella tapaa

Verkkokurssi- ja verkkokauppa toimijana haluat ehkä saada hyödyllistä tietoa hakukoneista? Jos olet aktiivinen tiedonhakija, niin tuskin myöskään tämä uutinen Helsingin sanomissa jokin aika sitten Googlen haluista kehittyä ja pitää valta-asemansa hakukoneiden ykkösenä, on sinulle yllätys.

Hakukoneet luokittelevat sisältöään omien algoritmiensa mukaan.

Algoritmi on yksityiskohtainen kuvaus tai ohje, jota seuraamalla tehtävä, prosessi tai ongelmanratkaisu suoritetaan. Nykyään algoritmeista puhuttaessa viitataan kuitenkin useammin oppiviin algoritmeihin ja koneoppimiseen: algoritmien käyttämät säännöt muuttuvat ja kehittyvät niiden käyttämän datan perusteella.”= Suora lainaus tuloksesta Googlen haulle  Algorytmi suomeksi.

Eli mitä enemmän Googlea tai muita hakukoneita käytetään sen enemmän sillä, on kaikkea sitä tietoa käytössään, josta se muodostaa hakutuloksensa. Tästä hakutuloksesta on myös tullut enenevissä määrin kauppatavaraa. Mikään tieto ei myöskään ole koskaan täysin neutraalia ja läpinäkyvää ja näin ollen emme tiedä mitkä kaikki tahot vaikuttavat hakukoneiden hakutuloksiin, joita saamme.

Niille toimijoille, jotka jo nyt tuskailevat Googlen tietosuojaan liittyvien kysymysten kanssa on ollut varsin haastavaa löytää aidosti oikeaa toista tapaa tulla esiin hauissa.  On tietenkin olemassa monia erilaisia hakukoneita, mutta yksikään niistä ei vedä vertoja Googlelle. Suomessa 97 % netin käyttäjistä käyttää Googlea.

Hakukone optimointi sivujesi markkinoinnissa

Hakukone optimoinnista käytetään sanaa SEO, joka vapaasti suomentaen voisi sanoa olevan hakukoneen käyttöä sivujesi näkyvyyden moottorina. Sillä vaikka kirjoittaisit kuinka hienosti voi sivusi jäädä hauista syrjään.  

Kun puhutaan sivujesi näkyvyydestä, eli kaiken sen minkä haluat näkyvän asiakkaillesi, on tämä yksi tärkeä osa markkinointia. Tähän liittyy mm. avainsanatutkimus, sivujesi sisältö ja sivujen rakenne hakukoneen näkökulmasta. Itse en ole tässä asiassa ollenkaan paras sinua neuvomaan, mutta Martina tekee työkseen markkinointia ja sisällön tuotantoa ja on auttanut myös minua. Marko taas on tehnyt hyvää työtä kurssiverkon teknisen rakenteen kanssa ja se auttaa hakukonetta tunnistamaan kurssiverkon sivujen sisällön.

Käytännössä sinä siis rakennat tai tilaat sellaiset sivut, jotka tulevat hyvin näkyviin suosituimmassa hakukoneessa eli Googlessa tietyillä hakusanoilla, mieluiten hakutulosten kärkeen.  Miksi sitten edes miettiä muita hakukoneita?

Miten Tiktok ja Instagram vaikuttavat Googleen hakukoneena?

Googleen hakukoneesta vastaava johtaja sanoo tässä haastattelussa että 40 % Yhdysvaltojen nuorisosta, eli niin sanotusta Z-sukupolvesta käyttää jo Tiktok ja Instagram palveluita ensisijaisina hakukoneina etsiessään lounaspaikkoja.

Sosiaalinen media on täynnä erilaisia reseptejä ja ohjeita, vinkkejä sekä niksejä, jotka leviävät kulovalkean tavoin.  

Sosiaalinen media haastaa sosiaalisuudellaan, visuaalisuudellaan ja videoillaan perinteisen tekstipohjaisen haun pikkuhiljaa. Muutos tapahtuu taustalla kaiken aikaa, eikä ole selkeästi hahmotettavissa kunnolla, mutta useita merkkejä siitä jo on. Näistä merkeistä puhuttaessa on mainittava ainakin ”some ilmiöt,” sekä somevaikuttajat, jotka ovat tätä päivää. Somessa haluttuja asioita haetaan tagien, kavereiden ja kuvien perusteella.

Somessa kuvilla on enemmän merkitystä

Facebookissa, ja Instagramissa pääosassa viestiä on kuva ja sen jakaminen.  

 Teemme tosi nopeasti tulkintoja kuvien merkityksestä ja luemme kuvaa nopeammin kuin tekstiä. Kuva sisältää myös uskomattoman paljon informaatiota, joka on jo meissä. Rakennamme myös kuvilla jatkuvasti omaa identiteettiämme, jonka kautta haluamme tulla nähdyiksi ja kuulluiksi.   

Jos verkkokurssisi on suunnattu nuorille, on varteenotettava vaihtoehto rakentaa sille oma some strategia Tiktok ja/ tai Instagram pohjille. Se nousee siellä paljon paremmin esiin, kuin Googlen hakukonetta käyttämällä. Tarvitset todennäköisesti kuitenkin molempia, jos kurssisi maksajan täytyy olla täysi ikäinen. Toisaalta tämäkin on turhan yksinkertaisesti sanottua. Myös muut ikäryhmät käyttävät ahkerasti ainakin Instagramia jakaakseen siellä itselleen merkittävää sisältöä.

Joko olet käyttänyt kuvahakua?

Facebookin tuottamien raporttien mukaan sen käyttäjät julkaisevat yhteensä yli 350 miljoonaa kuvaa päivässä. Kuinkakohan monta kuvahakua tehdään? En tiedä.

Tätä artikkelia varten poimin kuvan viime keväänä kirjoittamastani tarinoiden voima blogista jolla, kokeilin Googlen kuvahakua

 Käytän usein samaa artikkelikuvaa myös Instagramissa kurssiverkon tilillä. Tämä Instagram ei kuitenkaan tuloksissa noussut esiin, blogi nousi.  Some vaikuttaa siis kuvien kautta toisella tapaa. Itsekin olen monesti ostanut jonkin tuotteen nähtyäni siitä kauniita kuvia Instagramissa. Silti kuvahakua kannattaa jo nyt käyttää, sillä se nostaa esiin sen, missä muissa yhteyksissä kuva, jota sinä haluat käyttää, on jo käytössä.

Verkkokurssi ja verkkokauppa toimijan yksi tärkeä taito onkin rakentaa toimiva ostopolku kurssilleen. Tämä ostopolku on usein myös hyvin visuaalinen.

Entä ne muut hakukoneet, mitä iloa niistä voisi olla?

Artikkelin alussa viittaamaani Helsingin sanomien pitkässä jutussa on mainittu muita hakukoneita.

Facebookissa oli yli vuosi sitten jaossa muistaakseni venäläislähteestä peräisin oleva listaus hakukoneista, jotka eivät tule näkyviin Googlen haussa. Olen kokeillut näistä useita ja jopa ladannut erään kirjan omaan käyttööni. Laita postia minulle, jos haluat tämän listan.

Koen, että muut hakukoneet rikastavat tietoisuuttani ja mistä tietää, vaikka sinäkin tarvitsisit juuri nyt lisää lähteitä verkkokurssisi sisältöä varten?

Samankaltaiset artikkelit

Vastaa